Creativity is an essential component of sport performance. The player who can make decisions that are both unexpected - and therefore less easily predicted by his/her opponent - and appropriate is the player who is likely to be successful. In this ground-breaking new book Daniel Memmert explores the concept of tactical creativity, introducing a new theoretical framework based on extensive empirical research. He argues for the importance of encouraging divergent thinking abilities at an early age, and explains how tactical creativity sits alongside conventional approaches to 'teaching games for understanding'. The book outlines essential rules for environmental and training conditions, and suggests a wide range of game forms for teaching and coaching tactical creativity to children and young people. This is important to all students, researchers, coaches and teachers working in physical education, sports coaching, sport psychology or skill acquisition.
Über den Autor Daniel Memmert
Prof. Dr. Daniel Memmert ist geschäftsführender Institutsleiter am Institut für Trainingswissenschaft und Informatik an der Deutschen Sporthochschule Köln. Seine Arbeitsschwerpunkte liegen in der Bewegungswissenschaft, in der Sportpsychologie und in der Sportinformatik. Er besitzt Trainerlizenzen in den Sportarten Fußball, Tennis, Snowboard sowie Ski alpin und ist Autor von Lehrbüchern zum modernen Fußballtraining. Außerdem kooperiert er mit nationalen und internationalen Profiklubs, mit der deutschen Nationalmannschaft sowie DAX-Unternehmen und organisiert den ersten internationalen Weiterbildungs-Masterstudiengang "Spielanalyse". Der ehemalige Tennisspieler Stefan Leiner ist Jurist und leitete als Sportdirektor den Tiroler Tennis Verband. In seiner mehr als 20-jährigen Trainertätigkeit betreute er Spieler auf der ATP Tour und WTA Tour. Seit 2014 ist er Geschäftsführer der Spieleragentur Topseed. Seine Aufgaben liegen in der Optimierung des sportlichen Umfeldes von Tennisprofis und in deren Vermarktung. Im Mittelpunkt steht dabei auch das Aufgreifen neuer Erkenntnisse der Sportwissenschaft und deren Umsetzung in die tägliche Trainingspraxis.