Aux XVI et XVII siècles, un riche débat se concentre autour de l¿image du corps. Ainsi, la réception du discours anatomique dans l¿art et les échanges entre l¿Italie et l¿Espagne concourent à la représentation d¿une figure humaine harmonieuse et au développement de thématiques témoignant plus largement de ces relations. Par ailleurs, le « Libro Segundo » de Juan de Arfe y Villafañe (1585) enseigne pour la première fois en langue espagnole les proportions et l¿anatomie aux sculpteurs et aux peintres et il fait ici l¿objet d¿une traduction inédite en français.
Über den Autor Maria Portmann
Since 2016 Maria Portmann is chief conservator of historic monuments and sites in the Canton of the Valais (Switzerland). Since 2019, she is a research fellow for the project COST (European Cooperation in Science and Technology) Action - "Islamic Legacy: Narratives East, West, South, North of the Mediterranean (1350-1750)". Between 2012 and 2016, she has been a grant holder of the Swiss National Fund for her postdoc research about "Jews and Christians in Western Art (1300-1600)." She has been in residence at the Kunsthistorisches Institut ¿ Max-Planck Institut in Florenz (Italy), Ludwig Maximilian University and at the Zentralinstitut für Kunstgeschichte in Munich (Germany) and at the University of Zurich (Switzerland). She earned her PhD at the University of Fribourg (Switzerland). In parallel of her PhD (2009-2011), she was a research fellow for a Spanish National Project at the University of Málaga (Spain).