Blindsight von Rosmarie Waldrop

CHF 23.50 inkl. MwSt.
ISBN: 978-0-8112-1559-6
+ -

The latest book of prose poems by one of America's premier philosophical poets. For the title of her newest collection of prose poems, Rosmarie Waldrop adopts a term"blindsight" used by the neuroscientist Antonio R. Damasio to describe a condition in which a person actually sees more than he or she is consciously aware. "This is one reason," explains Waldrop, "for using collage: joining my fragments to other people's fragments in a dialogue, a net relation that might catch a bit more of the 'world.'" The collectionthe author's fourth with New Directionsis divided into four thematic sections. The first, "HÜlderlin Hybrids," resonates against the German poet's twisted syntax, while using rhythmic punctuation in counterpoint to sense. "'As Were,'" says Waldrop, "began with looking at the secondary occupations of artistsfor example, Mallarme teaching English, Montaigne serving as mayor of Bordeauxbut this soon gave way to playing more generally with particular aspects of historical figures." The title section, "Blindsight," is most consistent in its use of collage, juxtaposing words and images to jolting, epiphanic effect. "Cornell Boxes," in contrast, has a formal unity, inspired by the constructions of Joseph Cornell, each prose poem "box" composed in a structure of fours: four paragraphs of four sentences each, with four footnotes.

The latest book of prose poems by one of America's premier philosophical poets. For the title of her newest collection of prose poems, Rosmarie Waldrop adopts a term"blindsight" used by the neuroscientist Antonio R. Damasio to describe a condition in which a person actually sees more than he or she is consciously aware. "This is one reason," explains Waldrop, "for using collage: joining my fragments to other people's fragments in a dialogue, a net relation that might catch a bit more of the 'world.'" The collectionthe author's fourth with New Directionsis divided into four thematic sections. The first, "HÜlderlin Hybrids," resonates against the German poet's twisted syntax, while using rhythmic punctuation in counterpoint to sense. "'As Were,'" says Waldrop, "began with looking at the secondary occupations of artistsfor example, Mallarme teaching English, Montaigne serving as mayor of Bordeauxbut this soon gave way to playing more generally with particular aspects of historical figures." The title section, "Blindsight," is most consistent in its use of collage, juxtaposing words and images to jolting, epiphanic effect. "Cornell Boxes," in contrast, has a formal unity, inspired by the constructions of Joseph Cornell, each prose poem "box" composed in a structure of fours: four paragraphs of four sentences each, with four footnotes.

AutorWaldrop, Rosmarie
EinbandKartonierter Einband (Kt)
Erscheinungsjahr2003
Seitenangabe114 S.
LieferstatusLibri-Titel folgt in ca. 2 Arbeitstagen
AusgabekennzeichenEnglisch
MasseH20.3 cm x B13.3 cm x D0.9 cm 150 g
VerlagNew Directions Publishing Corporation

Über den Autor Rosmarie Waldrop

Rosmarie Waldrop, 1935 in Kitzingen am Main als Rosmarie Sebald geboren, studierte Literatur- und Musikwissenschaften in Würzburg und Freiburg, bevor sie in den späten Fünfzigerjahren in die USA emigrierte. In den Sechzigern gründete sie mit ihrem Ehemann Keith die Burning Deck Press, einen der maßgeblichen Verlage für Lyrik. Seit 1968 lebt Rosmarie Waldrop in Providence, Rhode Island, und hat an verschiedenen Universitäten gelehrt. Ihr vielfach ausgezeichnetes Werk umfasst unter anderem 20 Bände Lyrik, 4 Essaysammlungen sowie zahlreiche Übersetzungen, etwa von Werken Friedericke Mayröckers, Elke Erbs, Paul Celans oder Edmond Jabès?. Ann Cotten wurde 1982 in Iowa geboren und wuchs in Wien auf. Ihre literarische Arbeit wurde vielfach ausgezeichnet, zuletzt mit dem Hugo-Ball-Preis 2017 und dem Gert-Jonke-Preis 2021. Sie lebt in Wien und Berlin. Ben Lerner wurde 1979 in Topeka, Kansas, geboren. Als Schüler war er US-Meister im Debattieren. Lerner ist der Autor von zwei international gefeierten Romanen - Abschied von Atocha und 22:04 -, drei Gedichtbänden, dem Essay Warum hassen wir die Lyrik sowie verschiedenen kollaborativen Arbeiten, u. a. zusammen mit Thomas Demand und Alexander Kluge. Lerner hat zahlreiche Preise und Auszeichnungen erhalten, u. a. das Guggenheim Fellowship und das MacArthur Fellowship. Er ist Professor für Literatur am Brooklyn College und lebt mit seiner Frau und den beiden kleinen Töchtern in New York City.

Weitere Titel von Rosmarie Waldrop